اغرب اختراعات الذكاء الاصطناعي

يا سيدي، بصراحة موضوع الذكاء الاصطناعي ده بقى زي الفراولة، كل يوم بيطلع فيه حاجة جديدة تخليك تقول "يا سلام"! وفعلاً، فيه اختراعات غريبة ومجنونة بجد، خلينا نعمل فيها جولة سوا.

روبوتات بتعمل كل حاجة

  • الروبوت الشيف: مش بس بيطبخ، ده بيبدع في الأكل! فيه روبوتات بتقدر تعمل أطباق معقدة زي السوشي والبيتزا، وبتعملها بدقة متناهية. تفتكر بقى المطاعم هتبقى عاملة إزاي في المستقبل؟


  • الروبوت الممرض: ده بيساعد الدكاترة في المستشفيات، بيعمل تحاليل وبيقيس الضغط، وبيقدر كمان يتكلم مع المرضى ويهديهم. تخيل لو كل واحد فينا عنده روبوت ممرض في البيت!
  • الروبوت الرفيق: ده مش بس بيقعد معاك، ده بيقدر يفهم مشاعرك ويتفاعل معاك، وبيحاول يخليك مبسوط. يعني لو زعلان، ممكن يحكيلك نكتة أو يشغل لك أغنية حلوة.

أشياء تانية غريبة ومش متوقعة

  • السيارات اللي بتسوق نفسها: دي بقى حاجة بتقرب من الخيال العلمي، سيارات بتقدر تمشي لوحدها من غير ما حد يسوقها، وبتستخدم حساسات وكاميرات عشان تعرف تتحرك في الشارع.
  • النظارات الذكية: دي بتقدر تعمل حاجات كتير أوي، زي إنك تقدر تشوف الإنترنت على النظارة بتاعتك، أو تترجم اللغات، أو حتى تلعب ألعاب.
  • البيوت الذكية: كل حاجة فيها بتتحكم فيها عن طريق الموبايل، من النور لدرجة الحرارة، وممكن كمان تطلب الأكل وتشغل التليفزيون.





بس في الآخر...

كل التطورات دي بتخلينا نفكر في المستقبل، وفي إيه اللي هيحصل للعالم لما كل حاجة تبقى ذكية. هل ده هيكون حاجة كويسة ولا وحشة؟ ده سؤال صعب، ومحتاج نقعد نفكر فيه كتير.

أهم حاجة إننا نستغل التكنولوجيا دي في حاجات مفيدة، زي تطوير الطب وعلاج الأمراض، أو حل مشاكل البيئة.

رأيك إيه في كل ده؟ تفتكر إيه أكتر اختراع غريب هتشوفه في المستقبل؟ شاركنا رأيك في التعليقات.

المقال السابق
لا تعليقات
إضافة تعليق
رابط التعليق